joi, 23 aprilie 2009

Rezervaţia forestieră Bavna, Maramureş

Am să încerc un altfel de aspect al postărilor începând de astăzi. Am să scriu întâi povestea locului pe care l-am vizitat şi a imaginilor care vreau să le prezint, după care voi pune fotografiile înr-un tabel. Sper să iasă OK


    Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu plaiurile maramureşene la sud de Baia Mare, pădurea Bavna, aflată lângă satul Fersig, este o rezervaţie naturală de aproximativ 26 ha. ce protejează un pâlc de pădure reminiscent al mult mai întinşilor codrii de odinioară din câmpia Someşului. Particularităţile acestei păduri sunt prezenţa unui arboret de stejar pedunculat (Quercus robur) cu exemplare seculare, având o sămânţă de o calitate excepţională, mulţi dintre aceşti arbori sunt de asemenea consideraţi printre cei mai drepţi (verticali) stejari din Europa, trunchiul lor fiind liber de înclinări sau contorsionări până sus în coronamentul superior.     
    Solul înierbat şi adesea mlăştinos favorizează dezvoltarea a multor specii de plante şi animale, remarcabile fiind laleaua pestriţă (Fritillaria meleagris), specie ocrotită precum şi a unui număr surprinzător de mare şi variat al păsărilor, de la păsări cântătoare, la raţe sălbatice şi la o colonie de vreo 80 cuiburi de stârci cenuşii, în vârful unora din cei mai înalţi stejari din rezervaţie.Un cuvânt în plus despre laleaua pestriţă: Bavna este singura locaţie certă din Maramureş în care creşte această floare. Există informaţii şi despre alte locaţii, însă eu unul personal le consider incerte. Am întâlnit prima dată această lalea, tot aici în Bavna, cândva prin 1983, copil fiind, într-o excursie cu cercul de Ocrotire a Naturii de la Clubul Elevilor (pe atunci Casa Pionierilor) din Baia Mare. Un singur exemplar (!!!) după vreo două ore de căutări. Am întâlnit însă localnici, copii dar şi adulţi care veneau din pădure cu buchete întregi (!!!). În decursul anilor am mai vizitat pădurea, cam în aceeaşi perioadă a înfloririi lalelelor: în 1994 am găsit cca 20 exemplare, în 2004 cca 100, anul acesta, deşi am prins doar perioada de final (am găsit multe exemplare deja uscate) nu le-am mai putut aproxima numărul. Laleaua îşi reface efectivele dacă nu este abuzată. 
    Poate că este unul dintre puținele semne pozitive în decursul perioadei de prelungită criză post-decembristă, faptul că omul de rând nu mai are timp de pierdut cu culesul floricelelor când are atâtea pe cap de rezolvat pentru a supravieţui. Că dealtfel varianta cu educarea ecologică a populaţiei, nu o prea cred (prea multe pet-uri aruncate pe-acolo...)



BAVNA FOREST NATURAL REZERVATION - FERSIG, MM

padurea fersig

Caltha palustris

stejar drept
Bavna forest Caltha palustris Secular oak

fritillaria meleagris

gale

Hamearis lucina
Fritillaria meleagris
Galls
Hamearis lucina

Lathyrus vernus

papillio machaon

ferigi
Lathyrus vernus Papillio machaon
Young ferns

0904150112

fritillaria meleagris 2

starci
Ladybug Fritillaria meleagris Gray herons

Un comentariu:

  1. Buna ziua, sunt istoric si scriu o carte in care fac un studiu despre turismul scolar/stiintific in anii 1970 si 1980. Mi-ar face placere sa vorbim despre participarea dv in cercul de protectia a naturii pe care il mentionati intr-un post. Nu stiu cum sa va contactez dar daca va intereseaza, trimite-ti un email la 1975diana@gmail.com. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Despre mine

Baia Mare, Maramureş, Romania
Născut la Baia Mare, Maramureş, România. Absolvent al Facultăţii de Chimie (1995) şi a Academiei de Muzică Gh. Dima (2007) ambele la Cluj. Pasionat de excursii si natură încă din copilărie; fotografia a venit puţin mai târziu, în adolescenţă, în principiu ca accesoriu în excursii, devenind în timp o pasiune la fel de importanta precum ieşirile în natură. Azi orice excursie fără un aparat foto la mine mi se pare inutilă.